HAS stipendiater

2018 års Stand By-stipendiat:

CHARLOTTA ANDERSSON

Harry Arnold-sällskapets ungdomsstipendium för 2018, Stand By-stipendiet med diplom och 3.000 kronor. Delas ut vid Höstmötet den 24 oktober på Annebergsgården till 26-åriga Charlotta Andersson som spelar gitarr.

C

För första gången har vi en gitarrspelare som får ta emot Harry Arnold Sällskapets ungdomsstipendium på 3.000 kronor, Stand By. Det delas vid höstmötet den 24 oktober på Annebergsgården ut till 26-åriga Charlotta Andersson.

 

Bördig från Småland har Charlotta Andersson en gedigen utbildning och har fått högsta betyg av våra mycket kompetenta rådgivare Mattias Hjorth och Mårten Lundgren och det ska bli mycket intressant att höra henne i några låtar tillsammans med Roger Berg Swing Explosion på höstmötet.

Kortfattat om Charlotta Anderssons utbildning:

Fiol var hennes första instrument på kulturskolan i Nässjö. På gymnasiet fick hon välja till ytterligare ett instrument som då blev elgitarren. En gitarrlärare gjorde att hon fångades av jazzen, främst swingen. Övning ger färdighet och hon fick sedan ett år på Liljeholmens Folkhögskola söder om Linköping, två år på musik/jazzlinjen på Fridhems Folkhögskola i Svalöv, sedan jazzmusikerutbildning vid Malmö Musikhögskola. Efter det ett sabbatsår som frilans med olika musikprojekt. Och nu har hon ett halvår kvar på 1,5 år pedagogisk påbyggnadsutbildning vid Malmö Musikhögskola.

Sommaren har varit full med jobb. Hon har mixat och videoredigerat liveinspelning från en konsert på Klubb Kristallen och spelat in en ny skiva med Charlottas Burnin' Trio.

- Fint att få detta gjort innan skolan börjar igen, säger Charlotta, som ser fram emot en riktig ”höjdare” till hösten.

- I november ska jag åka till Paris för att spela på en festival med bandet Cassius Lambert.

Framtiden?

- Två skivor, Cassius Lamberts skiva släpps på skivbolaget Laborie Jazz i höst, en instrumental platta som man väl kan kalla jazz-konstmusik som leds av Pelle Lindsjö. Sedan i 2019 så släpps CB3's skiva. I framtiden hoppas jag att jag sedan kommer att kunna kombinera undervisning och spelningar, säger Charlotta Andersson.

Det blir spännande att få höra Charlotta tillsammans med Roger Berg Swing Explosion & Rogers Sisters i några låtar på Annebergsgården 24 oktober.

FOTNOT: Sedan Vivian Buczek fick ”det stora” Harry Arnold-stipendiet 2016 har vi tyvärr av ekonomiska orsaker tvingats göra ett uppehåll med denna utdelning. Förhoppningsvis kan vi återkomma 2019.

 

Text: PETER KASTENSSON

Foto: PRIVAT

 

Harry Arnold Stipendiet 2016 till

VIVIAN BUCZEK

Årets Harry Arnold-stipendiat är en av många fina musiker och sångare som har sin bakgrund ur den skånska högskolans jazzlinjer. Vivian Buczek har av Harry Arnold Sällskapet utsetts som mottagare av Harry Arnold Stipendiet 2016 med följande motivering:

 

”2016 års Harry Arnold Stipendium utdelas till Vivian Buczek är en av landets främsta jazzsångerskor med en enastående bredd och känsla, timing, rytmik men även humor. Har framträtt med många internationella och svenska storheter.”

 

Som namnet kanske säger har Vivian Buczek sina rötter i Polen. Föräldrarna var båda jazzmusiker i Warszawa och flyttade till Sverige 1970. Mamman spelade vibrafon och piano, pappa var en av Polens skickligaste trombonister.

- Så musiken har alltid funnits i familjen. Mamma lärde mig spela piano när jag var fem år och sången kom väl in när jag var i 16-17-årsåldern, säger Vivian Buczek som föddes i Malmö 1978.

Hon utbildade sig till sångpedagog vid Musikhögskolan i Malmö. I dag är hon som nämnts i motiveringen en av landets främsta jazzsångerskor och turnerar flitigt med olika grupper. Kom förra året ut med sin fjärde soloskiva med en egen kvartett bestående av pianisten Martin Sjöstedts trio med basisten Niklas Fernqvist och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay. Med låtar ur den här CD:n, Curiosity, gjorde hon stor succé vid en landsomfattande turné.

Vivian Buczek är ingen vän av ”namedropping” i stort, men nämner gärna sitt samarbete med pianisten Claes Crona och trumpetaren Peter Asplund.

- Det Claes och Peter som så att säga satt mig på kartan, säger hon.

Fast Artistry Jazzgroup med världsnamn som pianisten Jan Lundgren (Harry Arnold-stipendiat 1994) och gitarristen Jacob Fischer samt sångkvartetten Jazz Vocal Unit tillsammans med Viktoria Tolstoy (Harry Arnold-stipendiat 2011), Svante Thuresson och Peter Asplund (jo, han är en utmärkt sångare också!) kan inte förbigås.

 

Vivian Buczeks projekt nu är ”Dear Ella”, en hyllning till legendaren Ella Fitzgerald som skulle blivit 100 år 2017.

- Ella Fitzgerald är min största inspirationskälla sedan pappa Bruno gav mig skivan ”Ella In Berlin”. Jag fastnade omedelbart för den där riviga, men på samma gång sammetslena rösten, känsligheten och lugnet varvat med det glada och hejdlösa temperamentet i sången. Det var kärlek vid första ögonkastet, eller öronkastet. Vi försöker göra en värdig hyllning till henne med vårt eget sound, säger Buczek.

… och ”vi”, det är Martin Sjöstedts trio från Curiosity-plattan.

”Dear Ella” ska med personlig prägel ge jazzälskare en ny, annorlunda upplevelse av legendaren – det är jazz, blues, sväng, scat, glädje och lite tårar. Kort sagt, det är ”Ella”!

Ella In Berlin kom ut 1960 och blev 1999 invald i Grammy Hall of Fame. Det är på den skivan Ella Fitzgerald bjuder på en fantastisk version av Mack The Knife där hon ger ett bevis på sin improvisiationsförmåga, när hon plötsligt glömmer en massa namn. Kanske den mest kända och absolut bästa tolkningen av Mack The Knife. I alla fall enligt undertecknads mening!

Vi tar nog inte mycket fel om Mack The Knife också får sin tolkning av Vivian Buczek i ”Dear Ella”. Något att se fram emot när Vivian Buczek kommer ”till en plats nära oss”!

 

Eftersom Malmö Sommarscen tagit bort vår konsert från Pildammarna i år kommer Vivian Buczek att få sitt stipendium vid HAS höstmöte den 26 oktober på Annebergsgården.

 

Text: PETER KASTENSSON

Bild: PIERRE EKMAN

 

Copyright © All Rights Reserved