HAS stipendiater

2017 års Stand By-stipendiat:

CORNELIA NILSSON

Vi tackar fotografen CHRISTER MÄNNIKUS som gett oss tillåtelse att använda bilderna på Cornelia Nilsson.

Harry Arnold-sällskapets ungdomsstipendium för 2017 har delats ut, Stand By-stipendiet med diplom och 3.000 kronor. Det mottogs av Cornelia Nilsson, 24-årig tjej som skulle spela trummor, när Monday Night Big Band spelade på Malmö Live Kuben den 3 april. Motivering:

"Harry Arnold-sällskapets Stand By-stipendium till en ung musiker går 2017 till Cornelia Nilsson som bakom sina trummor har en härlig swingkänsla i såväl storbandsarrangemang som improvisationer med mindre konstellationer."

 

Meningen var ett Cornelia skulle gästspela tillsammans med Benita Haastrup i flera specialarr, men tyvärr hade Cornelia råkat ut för en bilolycka och fick ta emot med en gipsad arm medan Belinda Haastrup fick ”duellera” med bandets ordinarie trummis Karsten Bagge.

- Väldigt tråkigt för mig, det innebär ju inte minst att jag förlorar inkomst på att vara borta några veckor. Därför är jag verkligen extra glad för det här stipendiet, sa Cornelia Nilsson.

 

Cornelia Nilsson berättar så här om hur det där med trummor började, bara för några år sedan inte så helt vanligt att tjejer väljer det instrumentet.

 

”Jag har fått veta att jag började trumma på alla möjliga saker och ting innan jag ens kunde gå, men jag började ta trumlektioner som 8-åring vid Studiefrämjandet i Lund. Under tonårens första hälft dominerade ska- och reggaemusiken med bandet Elleska.

Under gymnasieåren öppnades mina öron för improvisationsmusiken, inte minst genom jazzklubben Underground's födelse i min hemstad Lund.

Efter studenten studerade jag ett år på jazzlinjen vid S:t Sigfrids folkhögskola, och efter det två år vid Skurups folkhögskola och sedan två år på improvisationsmusikerutbildningen vid Högskolan ör scen och musik i Göteborg.”

 

Just nu bor Cornelia Nilsson i Köpenhamn som är basen för hennes spelande.

 

”Jag frilansar runtom i Danmark och Sverige, både i rörliga och fasta konstellationer. Jag spelar bl.a i pianisten Mathias Landæus Trio (med basisten Johnny Åman) och kan ofta höras på den tidigare nämnda jazzklubben Underground. Medverkar också i gruppen Daniel och Dundret, under ledning av saxofonisten Daniel Gahrton som håller till i Stockholm.

Jag spelar också med många olika musiker i Köpenhamn, som Gabor Bolla, Jacob Artved, Calle Brickman, Felix Moseholm, Jesper Løvdal, för att nämna några. Har även spelat med namn som Karl-Martin Almqvist, Magnus Broo, Krister Andersson, Maria Faust, Nina de Heney, Harald Svensson, Roland Keijser, Ellekari Sander, Adam Forkelid, Bernt Rosengren, Tomas Franck, Daniel Franck, George Garzone m.fl.”

 

… och Sven-Erik ”Svempa” Lundeqvist kan vi väl tillägga. Det var han som tog Cornelia till den trio – Stride and Shine – som spelade på Harry Arnold-sällskapets årsmöte nyligen där Simon Petersson gästade på bas tillsammans med ”Svempa” Cornelia och saxofonisten Fredric Carlquist. Lundeqvist var förste mottagaren av Stand By-stipendiet 2002 och Simon Petersson fick det 2015.

Det var här vi ”upptäckte” Cornelia Nilsson som verkligen är fullvärdig uppföljare till tidigare prisade stipendiater. Sällskapets ordförande Bo Hirche och vice ordförande Birgitta Nilsson delade ut pris och blommor (bilden till höger) med benäget tillstånd av Monday Night Big Bands musikaliske talesman Mårten Lundgren, den excellente trumpetaren och arrangören som fick ”det stora” Harry Arnold-stipendiet 2006 liksom trumpetaren i MNBB Niklas Fredin fick 2014.

Apropå Monday Night Big Band så gästas man vid nästa konsert på Kuben, den 15 maj, av sångerskan Mimi Terris ju gjorde succé vid vår konsert på Palladium nyligen med Roger Berg Big Band & Rogers Sisters.

 

Text och prisutdelningsbild: PETER KASTENSSON

 

Bild från konserten med Monday Night Big Band med Benita Haastrup som trummis med en dold Karsten Bagge fast bandtrummis med Mårten Lundgren trumpet, Håkan Caesar altsax och Sven-Erik Lundeqvist vid flygeln. Bild: PETER KASTENSSON

Apropå Monday Night Big Band så gästas man vid nästa konsert på Kuben, den 15 maj, av sångerskan Mimi Terris ju gjorde succé vid vår konsert på Palladium nyligen med Roger Berg Big Band & Rogers Sisters.

Harry Arnold Stipendiet 2016 till

VIVIAN BUCZEK

Årets Harry Arnold-stipendiat är en av många fina musiker och sångare som har sin bakgrund ur den skånska högskolans jazzlinjer. Vivian Buczek har av Harry Arnold Sällskapet utsetts som mottagare av Harry Arnold Stipendiet 2016 med följande motivering:

 

”2016 års Harry Arnold Stipendium utdelas till Vivian Buczek är en av landets främsta jazzsångerskor med en enastående bredd och känsla, timing, rytmik men även humor. Har framträtt med många internationella och svenska storheter.”

 

Som namnet kanske säger har Vivian Buczek sina rötter i Polen. Föräldrarna var båda jazzmusiker i Warszawa och flyttade till Sverige 1970. Mamman spelade vibrafon och piano, pappa var en av Polens skickligaste trombonister.

- Så musiken har alltid funnits i familjen. Mamma lärde mig spela piano när jag var fem år och sången kom väl in när jag var i 16-17-årsåldern, säger Vivian Buczek som föddes i Malmö 1978.

Hon utbildade sig till sångpedagog vid Musikhögskolan i Malmö. I dag är hon som nämnts i motiveringen en av landets främsta jazzsångerskor och turnerar flitigt med olika grupper. Kom förra året ut med sin fjärde soloskiva med en egen kvartett bestående av pianisten Martin Sjöstedts trio med basisten Niklas Fernqvist och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay. Med låtar ur den här CD:n, Curiosity, gjorde hon stor succé vid en landsomfattande turné.

Vivian Buczek är ingen vän av ”namedropping” i stort, men nämner gärna sitt samarbete med pianisten Claes Crona och trumpetaren Peter Asplund.

- Det Claes och Peter som så att säga satt mig på kartan, säger hon.

Fast Artistry Jazzgroup med världsnamn som pianisten Jan Lundgren (Harry Arnold-stipendiat 1994) och gitarristen Jacob Fischer samt sångkvartetten Jazz Vocal Unit tillsammans med Viktoria Tolstoy (Harry Arnold-stipendiat 2011), Svante Thuresson och Peter Asplund (jo, han är en utmärkt sångare också!) kan inte förbigås.

 

Vivian Buczeks projekt nu är ”Dear Ella”, en hyllning till legendaren Ella Fitzgerald som skulle blivit 100 år 2017.

- Ella Fitzgerald är min största inspirationskälla sedan pappa Bruno gav mig skivan ”Ella In Berlin”. Jag fastnade omedelbart för den där riviga, men på samma gång sammetslena rösten, känsligheten och lugnet varvat med det glada och hejdlösa temperamentet i sången. Det var kärlek vid första ögonkastet, eller öronkastet. Vi försöker göra en värdig hyllning till henne med vårt eget sound, säger Buczek.

… och ”vi”, det är Martin Sjöstedts trio från Curiosity-plattan.

”Dear Ella” ska med personlig prägel ge jazzälskare en ny, annorlunda upplevelse av legendaren – det är jazz, blues, sväng, scat, glädje och lite tårar. Kort sagt, det är ”Ella”!

Ella In Berlin kom ut 1960 och blev 1999 invald i Grammy Hall of Fame. Det är på den skivan Ella Fitzgerald bjuder på en fantastisk version av Mack The Knife där hon ger ett bevis på sin improvisiationsförmåga, när hon plötsligt glömmer en massa namn. Kanske den mest kända och absolut bästa tolkningen av Mack The Knife. I alla fall enligt undertecknads mening!

Vi tar nog inte mycket fel om Mack The Knife också får sin tolkning av Vivian Buczek i ”Dear Ella”. Något att se fram emot när Vivian Buczek kommer ”till en plats nära oss”!

 

Eftersom Malmö Sommarscen tagit bort vår konsert från Pildammarna i år kommer Vivian Buczek att få sitt stipendium vid HAS höstmöte den 26 oktober på Annebergsgården.

 

Text: PETER KASTENSSON

Bild: PIERRE EKMAN

 

Copyright © All Rights Reserved