Senaste Årsmötet

26:e årsmötet med Harry Arnold-sällskapet

i expressfart innan swingen tog över

Årsmötet på Annebergs-gården var som vanligt välbesökt till stor belå-

tenhet för Bo Hirche, Bir-

gitta Nilsson, Bo Anders-

son och Tommy Nilsson som föredrog verksam-hetsberättelse, den ekonomiska ställningen och valen som gjordes.

Så har Harry Arnold-sällskapet avverkat sitt 26e årsmöte. Annebergsgården som vanligt förstås och lika traditionellt bjöd krögarna de många medlemmarna som kommit på utsökt mat, den här onsdagen på Filet Black and White.

 

Traditionens makt är stor när det gäller swingmusik. Även när det gäller att avhålla årsmöte. Bo Hirche lånade som vanligt ut sin ordförandeklubba till valberedningens Bo Andersson – och vips, så var mötet avslutat!

…och Bo Hirche sitter kvar som ordförande ett år till. Han ställde sig tacksamt till förfogande ytterligare en period när det var problem att hitta någon ersättare.

Birgitta Nilsson är fortsatt sekreterare men tar också hand om vice ordförandeskapet och Tommy Nilsson har den inte alltid så tacksamma uppgiften att fortsätta som kassör. Roger Berg och Ulla ”Sniff” Neumann finns också kvar liksom undertecknad som ansvarig för hemsidan. Ragnvall Dahlström sköter arkivet och Jan Jansson finns fortsatt med i Stand By-redaktionen. Vågar vi kalla oss ”slitsamma gamla arbetare i vingården”?

Men… mycket viktigt och roligt kunde vi välkomna två nya namn i styrelsen. Helge Ström-Olsen och Bengt Houltzén (bilden) nyvaldes som suppleanter som är lika viktiga som alla andra och nu får känna på det roliga arbetet i styrelsen för Harry Arnold-sällskapet. Bo Andersson som valberedningens ordförande och revisor Björn Ericsson har ett år kvar på sina mandat.

Sällskapet brukar bjuda på högklassig musik på sina möten. Så också den här kvällen. Pianisten Sven-Erik ”Svempa” Lundeqvist kom med trion "Stride and Shine" med förutom honom själv Fredric Carlquist sax och unga stjärnskottet Cornelia Nilsson trummor. Man gästade dessutom i andra set av Simon Petersson på bas och så blev trion en kvartett.

”Stride” i namnet hänsyftar på ett speciellt sätt att spela piano som ”Svempa” behärskar. Han beskriver det som ett extra sätt att fylla upp basregistret och ackorden i mellanregistret med en raffinerad växelbasmodell av ”umpaumpa-karaktär”. Stridepianister under swingeran på 30-40-talet var t ex Fats Waller. James P Johnson och senare Teddy Wilson. Enkelt uttryckte – kolla vänsterhandens taktfasta ”hoppande”.

Stride gav Lundeqvist och trion exempel på i ”Sweet Georgia Brown” som svängde hårt liksom bl a ”Shine” och ”It Don’t Mean A Thing”. Trion gjorde en inspelning i spanska Sitges där Fredric Carlquist har en studio och "Limehouse Blues"ansågs så bra att man bestämde sig för att fortsätta. Kolla inspelningen under Swinging News ovan! Det var fler än Ragnvall Dahlström som nynnade med i ”My Mothers Eye”!

Simon Petersson - Stand By-stipendiat 2015 liksom den Sven-Erik Lundeqvist som första mottagare 2009 – kom in efter pausen då det var lottdragning sedan Ulla Neumann på nolltid sålt ut lottringen. ”Cherokee” och ”Lady Be Good” liksom ”Just One Of These Things” var swingklassiker i utsökt tappning.

”Svempa” berättade också hur han inspirerats av Louis Armstrongs Hot Five och skrev ”Fivelike Ramble” innan vi fick extranumret ”The Sheik Of Araby”.

 

Text och bilder: PETER KASTENSSON

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved