”Hallå ja”!
Med denna ”malmöitiska” hälsningsfras mötte måndagskvällen 30 januari Jan Lundgren, en av världens främsta pianister, Monday Night Swing Band och fullsatta Kuben, 500 personer, i Kuben på Malmö Live. Ett band som han spelade med redan på Mattson-tiden vid Petri Kyrka och som i år firar 35-årsjubileum.
”Det här är en gammal kärleksaffär”, sa Jan Lundgren som bjöd på en fullödig afton med högt artisteri och festligt mellansnack och som verkligen bjöd på sig själv. Så oerhört trygg och inbjudande människa från det han inledde med Quiet Tune, naturligtvis från bandets husgud Thad Jones. Som skulle fyllt 100 år i år och firas med en hejdundrande konsert av MNBB på Palladium den 25 mars. Don’t miss it!
Jan Lundgren berättade hur han som tonåring inte direkt älskade Jan Johanssons tolkning av svenska folkvisor och vistraditionen. ”Det är inte jazz, den ska komma från New York eller New Orleans, tyckte jag då – som en grabb från Ronneby…. Men 1995 reste jag till USA tre veckor och spelade på västkusten och när jag kom hem kunde ingen känna sig mer svensk än jag och idag älskar jag verkligen både folkmusiken och visorna från t ex Evert Taube”. Varpå han bjöd på en låt av Jan Johansson, ”dock inte folkmusik”, Blues i Oktaver.
Jag satt nära ”fotonära” Jan Lundgren och är helt fascinerad över hur fingrarna leker över Steinway-flygelns tangenter. Likaså över hans samarbete med bandet, en ögonkontakt med speciellt basisten Jan Karlsson och trummisen Karsten Bagge, vilken uppvisning med enbart trion i It Only Happens Every Time som Monica Zettterlund sjöng in med Thad Jones/Mel Lewis Orchestra 1977. Och som säkert med garanti (?) kommer att sjungas av danska Sinne Eeg vid MNBB:s ovan nämnda jubileumskonsert.
Med trion fick vi även extranumret Song For Jörgen – trots att tiden i egentligen Kuben löpt ut – en egenkomponerad hyllning av Jan Lundgren till skaparen av Monday Night Big Band, saxofonisten Jörgen Nilsson, alltför tidigt bortgången 2002. Jörgen skapade MNBB 1988 (med bl a Jan Lundgren) på Mattssons Musikpub i Malmö sedan han spelat med Thad Jones i Eclipse, verksamt i Köpenhamn.
Hela bandet kan förstås inte nog apostroferas med trumpetaren Jan Lundgrens namne Mårten Lundgren (”inte från Ronneby men från Södertälje”) som presentatör an bandets solister. Som Ola Åkerman (också med från starten 1988!) med sin trombon och hela kroppen i hypersnabba Fingers – ”som jag inte spelat på 25 år”, sa Jan Lundgren). Tre trumpetare tillsammans, Mårten Lundgren, Fredrik Davidsson och Niklas Fredin tillsammans i Don’t Git Sassy (Thad Jones!) och saxsektionen Håkan Caesar, Pernille Bevort, Dan och Ulf Holmström och Peter Wilgotsson. Allt tillsammans med hela bandet satt förstås som en smäck. Det är inte bara Jan Lundgren det är världsklass på!
Jan Lundgren hann också med att applådera MNBB:s ordinarie pianist Fanny Gunnarsson (”Jag hade Fanny på Malmö Musikhögskola och hon är bättre än jag nu”, berömde Jan Lundgren). Fanny var förstås med i de fem låtar (normalt sex ”men vi tog bort en låt för att inte spräcka tidsprogrammet, men bara lugn, det var den sämsta” sa Mårten Lundgren) bandet spelade som inledning till de båda seten. Där det andra gavs en blues-swingande uppstart av crooner Niklas Fredin i I’m Gonna Move To The Outskirts Of Town.
Har ni orkat ända hit, så är de många raderna skrivna under lyssnandet av Jazz Poetry, nyutkommen CD med Jan Lundgren och basisten Hans Backenroth med bl a två folkviselåtar. Då lite påminnande om ovan nämnde Jan Johanssons Jazz På Svenska från 1964 i Polska No.1 och norska Gårdsjänta. Men också med Leonard Cohen (A Thousand Kisses Deep) och Wolfgang Amadeus Mozart (Lacrimosa). Skönare kan det knappast bli!
Tack Jan Lundgren och Monday Night Big Band för en härlig måndagskväll.
Text och bild: PETER KASTENSSON