Kathrine Windfeld avslutade Malmö Live-året för MNBB

Monday Night Big Band, MNBB, avslutade sitt år på Malmö Lives fina jazzscen Kuben den här måndagen med en något annorlunda konsert. Man hade inbjudit danska Kathrine Windfeld som gäst. Pianist, kompositör och arrangör med egen nutida musik.

Jag förmodade att det inte var den lättaste musiken att framföra, en bra bit från den mera traditionella storbandsmusiken, där ju Thad Jones är ”husguden”. En repetition före konserten med hela bandet och det satt. MNBB:s musiker är ju ytterst professionella!

”Men det var mycket jobb dessförinnan hemma i kammaren för att få ihop det”, sa Mårten Lundgren, Niklas Fredin och Ola Åkerman.

Kathrine Windfeld när hon fått Stand By-stipendiet. Bild från hennes hemsida.

Kathrine Windfeld är numera internationellt erkänd sedan hon fick Harry Arnold-sällskapets ungdomsstipendium Stand By som elev vid Malmö Musikhögskola 2009. Fick som enda deltagande europé ”Rising Star Jazz Award” i London 2020, Ben Webster Prize i Köpenhamn 2022, har sitt eget storband och har i år turnerat som gäst med olika svenska storband.
Inte tidigare hörda låttitlar som Fridhymn (bl a Niklas Fredin med flygelhorn-solo), Harvest (eget pianosolo), We Will Depart (Peter Wilgotsson en av solisterna med barytonsaxen), efter pausen Jupiter (Karsten Bagge trummor, Jan Karlsson bas och Håkan Caesar sopransax) plus Letter to Lviv och SVT (saxofonbröderna bröderna Ulf och Dan Holmström) med Aldebaran som extranummer. Kathrine förklarade också bakgrunden och meningen bakom musiken.

Hon ersatte även ordinarie Fanny Gunnarsson (ska bli mamma!) i bandets låtar från Thad Jones och Herbie Hancock, där Niklas Fredin sånginledde konserten med rivande ”Joe Williams-bluesen” Get Out Of My Life med bandleader Mårten Lundgren trumpet vid solistmikrofonen, Ola Åkerman med sin trombon i Ruby My Dear och Fredrik Davidsson trumpet i Mårten Lundgrens arr för storband av Thad Jones Scratch.

MNBB startade ”avgörande set” med Us där Anders Larsson hade trombonsolot och Karl-Martin Almqvist med tenorsaxen. I Anders Larsson arr av Thad Jones No Refill fick Håkan Caesar, nu med altsax, och Ola Åkerman träda till fronten. Bob Mentzer hade därpå arrat Thad Jones Dolphin Dance. Tack Mårten för setlistan!

I trombonsektionen såg vi längst till höger Gustaf Wiklund med ett – i alla fall för mig – säreget instrument som lyste extra. Var det någon form av bastrombon? Och frågade efter konserten Gustaf Wiklund, som är anställd av förnämliga Danmark Radio Big Band. ”Ett unikt instrument från 60-talet. En Conn 72H Elkhart”, fick jag veta. Men tackade tyvärr nej (hur dum får man bli?) till hans vänliga erbjudande om att plocka fram och visa instrumentet. Men han var vänlig nog att skicka en närbild på sitt unika instrument.

… och nu dröjer det till våren 2024 innan vi – förhoppningsvis! – åter få uppleva Monday Night Big Band på Malmö Live Kuben. Då hoppas jag också att man har lyckats finansiera utgivningen av den CD som är nyinspelad.

Text och foto: PETER KASTENSSON

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *