En magisk afton. Det var det säkert på Swedbank Stadion när MFF överraskande (?) betvingade Salzburg. Absolut var det också så samma kväll hos grannen Pildammsteatern, denna sköna amfiteater där Malmö Sommarscen varje sommar bjuder på gratisunderhållning. Denna afton var det i regi Harry Arnold-sällskapet som hade sin traditionella stipendieutdelning.
För första gången med Roger Berg Big Band (R3B) och det är absolut ingen nervärdering av Amiralens Storband (ASB) – som tidigare under dessa kvällar stått för musiken i Harry Arnolds anda – när jag påstår att det här blev en nytändning. R3B består ändå av 17 proffsmusiker plus tre ”Rogers Sisters” och dessutom hade Roger Berg letat fram några Harry Arnold-arrangemang vi inte tidigare hört i Pildammarna!
Självfallet inleddes konserten med Harry Arnolds signatur Stand By. Dock inte som tidigare med att bandet marscherade in till CD-musik och efter 58 sekunder tog över låten live. Det här är Amiralens grej.
Publikgensvaret var överväldigande. Malmö Sommarscens förträffliga personal som tar hand om oss fick sätta upp skyltar med ”Fullsatt”, vilket innebär nästan 3.000 personer. Det blev stort jubel när Roger Berg slog an takten med en smäll på trummorna i Stand By! Som direkt följdes av ett Harry-arrangemang av Crazy Rythm med solo på tenorsax av Fredrik Stenberg och Niels Odin.
Man hann med 15 nummer man hann med på de fem kvartar som så att säga står till förfogande. Det fanns inga döda punkter när Roger Berg med humoristiska inslag presenterade låtarna och stipendiaterna.
Harry Arnold-stipendiaten Jan Slottenäs, som gjort en jätteinsats för storbandsmusiken i landet med bl a sin licensierade Glenn Miller Orchestra, fick sitt diplom och stipendium av Anna Novacic som är chef för Malmö Sommarscen. Han spelade All Of Me och Too Little Time efter Millers Moonlight Serenade (förstås) och fick lufta sångstrupen i When You’re Smiling.
Det ungdomliga Stand By-stipendiet fick Simon Petersson från Harry Arnold-sällskapets ordförande Bo Hirche och med storbandet bjöd Simon på Cute och en duett Blues In The Closet tillsammans med bandets Lasse Lundström (stipendiat 2012). Då gjorde det amerikanska namnet på kontrabas, doublebass, verkligen skäl för namnet. Lysande!
Jag nämnde ”Rogers Sisters det vill säga Katarina Elmberg, Sandra Marielle och Dorota Berg, som verkligen fick publiken att tända till i Shoo Shoo Baby och Bei Mir Bist Du Schein.
Glädjande var att Roger Berg, som nämnts, hittat fram Harry Arnold-arr som inte hörts så ofta. Originalarret av Brief Encounter för Arne Domnérus och Rolf Bäckman framfördes av Håkan Caesar och Jalle Hoffman och Forever Stoned tillhör inte de mest spelade.
Efter Cuban Trombones gav Roger Berg – förstås – också publiken vad den väntat på, det vill säga ett rykande trumsolo i Sing Sing Sing! Då dök några härliga Lindy Hop-dansare upp framför bandet och då bröts jubelvallen innan det avslutades med Glenn Millerbandets legadariska American Patrol som extranummer.
Vi ska förstås nämna bandets laguppställning:
Trumpetsektionen: Anders Gustavsson, Niklas Fredin, Lars Söberg, Patrik Ekdahl
Trombonsektionen: Christoffer Sjögren, Rolf Mandix, Daniel Clemmensen, Erik Axelsson
Saxsektionen: Håkan Caesar, Jalle Hoffman, Fredrik Stenberg, Niels Oldin, Ed Epstein
Kompet: Mats Nilsson piano, Måns Persson gitarr, Lasse Lundström kontrabas och Roger Berg trummor.
En kväll att minnas var det förvisso!
Text: PETER KASTENSSON
Ordföranden Bo Hirche delade ut stipendierna till Jan Slottenäs tillsammans med Anna Novacic och till Simon Petersson.
Framför scenen dök plötslig några Lindy Hop-dansare upp under Roger Bergs bejublade Sing, Sing, Sing. Bakom scenen dansade ”Roger Sisters” Katarina Elmberg, Sandra Marielle och Dorota Berg med Bergs dotter.
Bilder från kvällen: RAGNVALD DAHLSTRÖM