Johanna Pettersson, 21, sång
Mitt namn är Johanna Pettersson och jag har precis flyttat till Stockholm för att jobba som
frilansmusiker.
För mig är detta en helt magisk start på en resa jag länge drömt om. Att jobba som professionell, etablerad musiker har jag drömt om sedan jag var 8 år gammal.
Tidigare har jag studerat vid det estetiska spetsprogrammet i musik vid Malmö latinskola, samt precis avslutat mina studier vid Sveriges mest respekterade folkhögskola vad det gäller musik; Skurups folkhögskola.
Under mitt andra år i Skurup har jag spelat in mitt debutalbum med några av Sveriges mest etablerade namn, däribland Peter Asplund och Filip Ekestubbe. Denna investering har varit mitt största och mest givande projekt så långt i min karriär som musiker. Första singeln är släppt och har kommit med på flera respekterade spellistor, och i oktober i år ges hela albumet ut under skivbolaget Naxos/Prophone, detta är en enorm milstolpe för mig.
Som bakgrund har jag inte haft någon musikinfluerad uppväxt, utan jobbat mig fram helt på egen hand. Detta har varit en tuff utmaning med höga krav. Albumet som jag sjösatt är ett otroligt kvitto på mitt hårda arbete. Målet med att ha flyttat till Stockholm är att jag ska nå ut med min musik, och få göra det jag Älskar – att stå på scen! Redan i höst blir det spelningar i Göteborg, Stockholm och Köpenhamn.
Jag kommer frilansa och även studera fristående kurser vid Kungliga Musikhögskolan för att nå mitt mål; att bli en väletablerad jazzsångerska!
JOHANNA PETTERSSON
Isac Nordin, 15, klarinett
Jag har alltid intresserat mig för musik. Trots att jag inte vuxit upp i ett särskilt musikaliskt hem har jag alltid varit den där hemma som samlat på sig instrument, noter, böcker och vinylskivor. Men framför allt varit den som stört familj och grannar med mina pipiga toner från klarinetten.
Intresset har som sagt alltid funnits. Anledningen till att det blev just klarinett var dels för att jag hade en biologisk far som jag fick reda på spelade klarinett. Dels för att jag spontant som nioåring hade koll på dem flesta instrument och ville spela alla samtidigt, men det blev klarinett trots allt.
Sedan jag bestämde mig för det instrumentet, har jag själv endast förutom min lärare satt mig på musikens bana. Man kan kalla mig ”musikaliskt salig”. Jag blev genast ansluten till jazzen i den form av swing av min första lärare Emil Eriksson, en riktig jazzkatt b.la. till träblåsare på Svalövs Kulturskola.
Sedan dess har jazzens ”gift” svallat i mina ådror, efter att ha hört klarinett-hjältar som Artie Shaw och Benny Goodman. Jag får inte glömma att tacka min näst senaste lärare, den fine multimusikern Mattias Carlson som hjälpt, och lärt mig otroligt mycket inom alla områden av musik!
För några år sedan blev jag informerad om att min pappas morbror var basisten Sture Nordin. Jag kollade genast upp gammelmorbror. Detta kan betraktas som det seriösa startskottet för mitt djupdyk inom jazzen, framförallt den svenska, både historiskt och musikaliskt. Man kan fråga mig om i stort sett vad som helst om ämnet så har jag svaret!
I det nutida kapitlet så undervisas jag av den skicklige Simon Rubin på Eslövs Kulturskola, där jag också ingår som klarinettist i Ungdomsorkestern. En fantastisk musikalisk resa var SKUSO (Skånes Ungdomssymfoniorkester) som jag medverkade i på en konsert på Malmö Live för ett år sedan. Jag var fullt omgiven av en massa unga, duktiga musiker.
Vad beträffar min medverkan i orkestrar utanför kulturskolan (inklusive SKUSO), finns det inte så mycket referenser till. Detta förutom att jag i höstas blev inbjuden av den legendariske trumpetaren Björn Ingelstam att få jamma en kväll med hans kvartett på Golden Gator i Malmö tillsammans med den like legendariske klarinettisten Adrian Cox!
Det var som om min dröm hade gått i uppfyllelse. Att få spela med ett gäng professionella musiker! Inte minst att möta en klarinettvirtuos som Cox!
Jag söker lite unga musiker som kan tänka sig bilda ett litet band, för att spela just lite blandade former av jazz. På senare år har jag också lärt mig hantverket piano. Det är ett fantastiskt instrument med tanke på alla tankar och finurligheter. Jag älskar att spela jazz och blues, men för all del har det också medföljt en stor portion boogie-woogie. Med stor påverkan av Charlie Norman.
ISAC NORDIN
Eric Cappelin, 21, trummor
Mitt namn är Erik Cappelin och jag ska till hösten påbörja min kandidatutbildning i jazzmusik på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. För mig är det en dröm som blir sann!
I juni avslutade jag mina studier på Skurups Folkhögskola som är landets mest kända och respekterade musikskola med jazzinriktning. Jag sökte till olika skolor under våren för att fortsätta min musikaliska resa och fick positiva besked från alla skolor jag sökte. Den som är mest värd att nämna är Manhattan School of Music i New York, som är en av de skolor som är högst rankade vad det gäller musik i USA på högskolenivå.
Som en kort bakgrund har jag spelat trummor sedan jag var nio år, i en familj där musik varit ständigt närvarande. Det har färgat min uppväxt och det har också styrt mitt val att vidareutbilda mig inom musik både i gymnasiet (Malmö Latinskola), folkhögskola (Skurups folkhögskola). Under fem år har jazz varit min specialisering, och det är med den som jag vill fortsätta min högre utbildning mot en etablerad musiker. Både MSM och KMH har mycket stora krav på de elever de tar in, utbildningen är mycket utmanande och tuff med enormt höga krav på både teoretiska och praktiska färdigheter.
Jag ser utbildningen som en investering för att uppnå mina mål, skapa en bas för ett etablerat musikerliv. Jag är övertygad att jag kan tillföra mycket både till mitt svenska nätverk och den fortsatta utvecklingen av musik och specifikt jazz i Sverige under många år framöver. Jag skall ta ett exempel: Inför studenten skall alla elever göra ett examensarbete. Jag valde att skriva en lärobok i hur man som nybörjare lär sig spela trummor. Alla de saker jag själv saknade under min egen start, och som jag i efterhand såg skulle underlättat min egen utveckling i början, samlade jag i en strukturerad och lättläst form för nybörjaren. Jag fick ett stipendium för boken och den valdes till bästa examensarbete på Malmö Latinskola 2019.
ERIC CAPPELIN