Svempa med nya fyndet Alicia svängde till Vårfesten på renoverade Annebergsgården

Harry Arnold-sällskapets vårfest blev en musikalisk höjdare med pianisten Sven-Eric Lundeqvist, Svempa alltså, och hans trio med Simon Petersson på bas och Zolta Csörsz på trummor. Därtill med för mig nya Alicia Lindberg vid sångmikrofonen.

Svempa hade Alicia som elev på musiklinjen Fridhem och den 23-åriga tjejen har nu kommit in på New School i USA, det är starka papper.
Sedan Svempa och hans trio inlett med premiär för egna kompositionen Confrontation där han direkt satte det svängiga anslaget på elpianot för seneftermiddagen på nyrenoverade Annebergsgården. Att Sven-Erik Lundeqvist är en virtuos och ekvilibrist vet vi ju sedan han länge. Han var ju också den förste att få det nyinstiftade Stand By-stipendiet från Harry Arnold-sällskapet 2009 och 2015 fick Simon Petersson ta emot det.

Alicia Lindberg inledde med I Can’t Give You Anything But Love som man anser skrevs av Fats Waller med text av Andy Razaf och vi fick Born To Be Blue av min gamle favorit Mel Tormé. I Hasse och Tages revy Gula Hund 1964 sjöng Sonya Hedenbratt, den härliga göteborgskan, Kärlek Är Ingenting Att Ha, svensk text av Tage Danielsson (?) till Cole Porters What Is This Thing Called Love. Scatsång bjöds vi bl a på i Fair And Square In Love av ovan nämnde Andy Razaf – ”den här tvingade jag Alicia att lära sig för den här spelningen, den är svår”, berättade Svempa. Starkt bidrag här även av Simon på basen. Mera scat i East Of The Son, West Of The Moon (av Diana Krall).

Härligt triospel bakom Alicia i hennes request Duke Ellingtons Take The A-Train
Mera Ellington. I I Got It Bad som t ex tolkats av Alice Babs ”som jag ser upp till” fick Alicia fin hjälp av Zoltan på trummorna som även fick visa visparna i gamla barnramsan Billy Boy med Simons bas och Svempas tangenter. Ett trionummer som – faktiskt – spelats in av Miles Davis. Miles lär ha blivit osams med sin pianist Red Garland och fick ge honom den här låten på albumet Milestone 1958 för att få honom att komma tillbaka. Enda låten utan horn på plattan! Svängfestligt är bara förnamnet!
Efter slutnumret Jerome Kern/Oscar Hammersteins Nobody Else But Me (You) ännu en överraskande låt från Miles Davis repertoar i extranumret Someday My Prince Will Come. Skriven av Frank Churchill/Larry Morey för Disney-filmen Snövit Och De Sju Dvärgarna 1937.

Glada och belåtna med nye krögaren Pieplow Mats tuppfilé travade vi hemåt strax efter det att grannen Eleda Stadion tömts på sina 20.000 efter allsvenska toppmötet i fotboll MFF-Häcken. Efter ”bara” 2-2 kanske inte helt lika nöjda som vi var med Svempa & Co.

Text och foto: PETER KASTENSSON

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *